fredag 10. april 2009

DET ER VÅR!

For meg betyr våren at jeg kan trille frem mopeden å være fri! Fri til å være ett potensielt trafikkoffer ja.
Som lett aldrende mopedist i Norges tredje største by(kan være stavanger har gått forbi, men det driter jeg i) har jeg etterhvert funnet ut at mopedister trigger ett eller annet i de fleste billister.
De bare MÅ forbi, koste hva det koste vil, uansett tid og sted.
Mopeder har tross alt bare lov til å færdes i maks 45 km/t, hvilket er 5 km/t lavere enn fartsgrensen for bil de fleste steder i bynære strøk. Jeg kan forstå at det er kjipt å ligge bak en moped som holder 45 i 60 sonen, jeg kan til og med torstå at det er kjipt å bli liggende bak en moped som kjører i 45 i 50 sonen.

Men hva er det som er så plagsomt med en moped som ligger i 35-40 i tredvesonen? Jeg har selv opplevd å bli forbikjørt i oppoverbakke rett før bakketopp i 30 sone med fartshumper og med møtende trafikk. Da har vi kommet til punktet hvor jeg ikke lenger forstår.

Norske politikere argumenterer med at mopedister ikke kan få kjøre fortere enn 45, mitt argument er at 45 er uforsvarlig lav fart for en mopedist. Det er en fartsgrense som innbyr til farlige situasjoner og uvettige forbikjøringer. Og hvis bilisten feilbedømmer forbikjøringen sin litt? Da ender mopedisten fort i grøfta.

Jeg vil ta til ordet for at enhver person som skal kjøre bil også bør ha ett vist minimum med km på baken med moped i bystrøk per år.

Vit dette bilister!: I det dere kjører uvettig forbi meg, blir dere godt og grundig gandet! Måtte dere brenne hele hurven!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar