søndag 12. april 2009

Påskemorgen slukker sorgen!


Har alltid lurt litt på hva det uttrykket betyr. I dag fikk utrykket en helt ny og personlig mening for min del. Jeg ble vekket og jeg fikk "slukket sorgen" Og resten av påskemorgen kunne man ligge å dra seg i sengen.

Apropos hvalfangst: I dag er egget tomt! jeg har herved satt til livs noe sånt som en kilo med sukker og døde kalorier i løpet av en liten påskeuke. Og ikke har jeg rørt meg stor i påska heller.

Det jeg derimot har fått gjort i påsken, er å male litt (ikke vegger og tak, men tradisjonelt på lerret a'la munch og gutta boys) Jeg er det som vel best kan beskrives som en aspirerende hobbykunstner, hvilket vil si at jeg hverken har utdanningen eller talentet til å kalle meg selv for kunstner. Men, jeg trives veldig godt med å male, og i ny og ned så er det områder på bildene mine jeg blir til dels fornøyd med.
Her for ett par dager siden så gikk det en dokumentar om Håkon Bleken på Nrk, som inspirerte meg til å hente fram malesakene for første gang på veldig lenge. Den kvelden ble jeg sittende i noen timer å arbeide med ett bilde direkte inspirert av dokumentaren, samt ett mindre landskapsbilde.

Mitt største problem som maler er at jeg er så alt for klar over mine begrensninger på den tekniske og maleriske fronten. Altså vet jeg at jeg gjør mange feil i bildene mine, og jeg vet at det er ca noen hundre millioner mennesker der ute som gjør dette veldig mye bedre enn meg.

Fortsatt så klarer jeg å kose meg med malingen, og jeg kvier meg ikke for å henge opp bildene jeg maler, for jeg er tillfreds med å se den lille biten av bilder som ikke ble så værst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar