tirsdag 7. april 2009

The impact of Star Wars

Jeg ble født samme året som Star Wars 'A new hope' hadde premiere. Faktisk bare noen få måneder etter at kongen (les Elvis) hadde forlatt oss. Lite ante jeg den dagen at denne lavbudsgjettsfilmen skulle prege livet mitt i den grad den har gjort.

Tre år etter, i 1980 kommer oppfølgeren 'The empire strikes back', og jeg er 3 år gammel, faktisk knapt nok det( jeg er jo født sent på året må vite). Hukommelsen min skal ikke beskyldes for å funke veldig godt, for jeg mener å huske at jeg så esb på kino. Det stemmer neppe, men jeg har minner som sier meg at jeg så den på kino.

Året er 1983. og Return of the jedi har premiere, og denne er jeg sikker på at jeg så på kino. Skrotten har rukket å bli ca 6 år, og digger alt som har med Star Wars å gjøre. Mor har sydd sort kappe, og far har ordnet med ett lyssverd av tre. Verden er ikke lenger trygg.
Lekekassene på rommet mitt inneholder etterhvert en mengde figurer og skip fra filmene, og rosinen i pølsa er en Imperial Tie Fighter!

På nittitallet kommer de originale filmene i remastered editions med oppusset lyd og bilde, samt nye utvidede scener, jeg er rundt tjue og digger fortsatt. Etter å ha sett filmene så gjør jeg ett dykk i gamle lekeskuffer for å se om noe har overlevd mine to yngre brødre. Resultatet er en neve med lett slitne figurer hvor alt tilbehør mangler og Han solo har mistet ett ben.

1999 sier kalenderen og Lucas slipper 'The Phantom Menace'. Formen er mye den samme som i de originale filmene, men figuren Jar Jar Binks ødelegger nesten hele opplevelsen.(senere har fans redigert ut figuren så mye det lar seg gjøre under tittelen 'The Phantom edit')

I 2002 kommer Attack of the clones, en bedre film enn den forrige, og med noen virkelig flotte høydepunkter. Men i voksen alder er det vanskelig å se bort ifra Lucas sin fryktelige dialog. Yoda klarer å gjennopplive min kjærlighet til lyssabelen, og troen på at siste film kan bli bra.

Revenge of the Sith kommer i 2005, jeg nærmer meg tredve med stormskritt. Den blir en tillfredstillende avsluttning av serien.

Den dag i dag er det fortsatt de originale filmene som holder min fasinasjon for Star Wars i hevd, og per i dag har jeg ved god hjelp av en gammel klassekompis begynt å samle sammen det jeg trenger til ett ordentlig Star Wars kostyme. Fans av filmene har dannet 501st Legion, Vader's fist (http://www.501st.com/) Her har man ett fellesskap som streber etter å skape gode reproduksjoner av kostymene fra filmene, og som gjør veldedighetsarbeid ved å stille opp på arrangementer iført kostymer fra filmene.

Venner har lurt på om det har rablet for meg, og jeg har blitt ærklært som en større nerd enn en av mine mest nerdete venner.
Jeg, jeg gjør det fordi det bringer tilbake litt av magien man føler når innledningsteksten til Star Wars ruller over skjermen til tonene fra John Williams.



3 kommentarer:

  1. At det har rabla for deg forlengst har det vel egentlig aldri vært noe spørsmål om? ;-)
    Har ikke sett Phantom Edit, er den verdt å se?

    SvarSlett
  2. Har ikke funnet den enda selv. Men det letes.

    SvarSlett
  3. du får vise frem kostymet ditt neste gang jeg kommer på besøk!

    -LH

    SvarSlett